Er worden steeds nieuwe manieren gevonden om effectief en efficiënt te werk te gaan binnen bedrijven. Zo kan er gedacht worden aan de Scrum werkmethode dat ervoor zorgt dat werknemers binnen een korte periode ook wel een sprint genoemd werk opleveren en gaan evalueren. Door deze methode toe te passen kunnen er snel stappen gemaakt worden. Naast een Scrum methode kan ook design thinking toegepast worden binnen een bedrijf om zo op een creatieve manier met oplossingen te komen. Maar wat houdt design thinking eigenlijk in en hoe gaat zo een workshop er aan toe? Lees de antwoorden op deze vragen in dit artikel. 

Wat houdt design thinking in?

Het kan voorkomen dat je nog nooit van het begrip design thinking hebt gehoord. Het is ook wel een vrij nieuwe methode die toegepast wordt in het bedrijfsleven. Bij design thinking draait het om een uitdaging aanpakken en op te lossen door innovatieve oplossingen. Een uitdaging kan bijvoorbeeld zijn: dat een product niet aanslaat op de markt of dat de behoefte van een doelgroep niet duidelijk is. Tijdens een design thinking sessie wordt er aan de hand van verschillende methodes achterhaald hoe deze uitdagingen aangepakt kunnen worden. Omdat elke uitdaging anders is vergt elke design thinking workshop een andere aanpak zodat het probleem niet alleen op product of service maar ook op organisatieniveau opgelost wordt. Tijdens een sessie wil je graag duidelijk hebben waar de gebruikers van je product of dienst tegenaan lopen en wat hun behoeften zijn. 

Kortom: design thinking is zowel een mindset al een methode om doelgericht uitdagingen binnen een organisatie op een creatieve manier op te lossen. 

Welke methodes worden er gebruikt?

Tijdens een design thinking sessie worden er vijf methodes gebruikt. Hieronder leggen we de vijf design thinking methodes kort uit:

  1. Inzicht verkrijgen

De eerste methode gaat over inzicht verkrijgen in wat de doelgroep écht wil. Wat zijn hun behoeften en wat hebben ze nodig? Werk deze stap aan de hand van persona’s uit en verplaats je in de schoenen van de doelgroep. Denk bij deze stap niet alleen aan de oplossingen maar ook aan dingen waar een persona tegenaan kan lopen. Wat vinden ze vervelend en wat moet er absoluut niet gebeuren. En met welke tegenslagen kunnen ze te maken hebben? 

  1. Vaststellen van het probleem

Ga alle behoeftes na die je in de eerste fase hebt neergezet en bepaal wat nou het daadwerkelijke probleem is. Wat is de reden dat de doelgroep jouw product of dienst niet gebruikt of waar haken ze af en hoe komt dat? Op basis van het probleem kunnen er namelijk passende oplossingen bedacht worden. 

  1. Selecteren en genereren van ideeën

Ga samen met het team brainstormen over ideeën die het probleem kunnen oplossen. In deze fase kan je je creativiteit gebruiken want er zijn geen regels verbonden aan het bedenken van een oplossing. Hoe meer ideeën hoe beter! 

  1. Prototype testen

Na het verzamelen van ideeën is het tijd om te bepalen welk idee of welke ideeën het beste zijn. Deze ideeën moeten uitgewerkt worden in een prototype zodat ze getest kunnen worden. Want een idee op papier betekent niet dat het idee daadwerkelijk ook echt aanslaat en werkt. 

  1. Het idee pitchen

Wanneer de prototypes getest zijn, is het de bedoeling dat er een pitch gehouden wordt over de oplossing. De pitch is niet voor de leidinggevende maar voor een eindgebruiker. Op deze manier kan je namelijk gelijk testen of de oplossing aanslaat. 

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.